ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ: Σύντομα δημιουργείται άντιχρυσοστομικό κλίμα

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Σύντομα δημιουργείται άντιχρυσοστομικό κλίμα




Ιωάννης Χρυσόστομος
Η ζωή , Η δράση του , Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλος
Τόμος Α΄
 

Σύντομα δημιουργείται άντιχρυσοστομικό κλίμα

Τά προβλήματα τοϋ Χρυσοστόμου καί ή έναντίον του αντίδράση έλαβαν έκταση κι έγιναν άπειλητικά κυρίως «ιπό τό γεγονός, ότι στά κηρύγματά του κάκιζε πλουσίους καί ισχυρούς γιά τίς άρπακτικές διαθέσεις τους καί τίς Γιδικίες. 'Επαναλαμβάνοντας δ,τι έκανε στήν 'Αντιόχεια, σι ηλίτευσε τά όδηγοϋντα σέ άνηθικότητα θεάματα, τά θέ ιιιρα, τόν ιππόδρομο, τήν έπίδειξη πλούτου, τούς εύτελι σιικούς καλλωπισμούς γηραιών κυριών καί τήν έπαρση καί σκληρότητα τών υψηλά ισταμένων άξιωματούχων. επόμενο ήταν, οί ψιμυθιωμένες κυρίες τής αύλής, ή  ίδια η φιλόδοξη καί αύταρχική αύτοκράτειρα Εύδοξία καί οί  γαλοαξιωματοϋχοι, μέ πρώτον τόν 'Ύπατο (πρωθυ πουργό, άπό τό 399) Εύτρόπιο, νά ύποθέσουν ότι ό Χρυσόστομος είχε υπόψη του αύτές καί αύτούς, όταν  μιλούσε καταδικαστικά γιά τούς εύτελεστικούς στολισμούς, τίς άσκοπες πολυτέλειες, πού άπέβαιναν εις βάρος τών πτωχών, τήν έπαρση τών ισχυρών καί τίς άδικίες πού αύτοί διέπρατταν. Βέβαια, οί σχετικές ελεγκτικές άναφο ρές τοϋ Χρυσοστόμου ήταν γενικές, άλλά οί κακόβουλοι γιά νά τόν πλήξουν έξηγούσανε (!) στά ύψηλά ιστάμενα πρόσωπα ότι οί λόγοι τοϋ Αρχιεπισκόπου στόχο είχαν αύτά τά πρόσωπα.


Ό Χρυσόστομος, μολονότι θεωρούσε τήν Αντιόχεια περισσότερο προηγμένη άπό τήν Κωνσταντινούπολη, ί πέδειξε άπεριόριστη άγάπη στό εδώ ποίμνιο του, συνδέθηκε πολύ μέ τούς πιστούς κι αισθανόταν τρυφερότητα γι' αύτούς, θεωρώντας τους άξιαγάπητους κι έκλεκτούς.
«... οϋτως υμάς έφίλησα, ώς έ'ξ αρχής έκ πρώτης ύμϊνσυ ντραφείς, οϋτως ύμϊν συνεδέθην τοις τής άγάπης δε σμοΐς, ώς χρόνον άφατον τής ήδίστης ύμών άπολαύσας συνουσίας. Τοϋτο δέ γέγονεν ούκ επειδή φιλικός τις εγώ καί άγαπητικός, άλλ' επειδή ποθεινοί καί έπέραστοι μάλιστα πάντων ύμεΐς»  

(Πρός Άνομοίονς περί άκαταληπτου..., ΙΑ' 1: PG48,795).

"Ομως τά αισθήματα τοϋ Αρχιεπισκόπου καί ό θαυμασμός τών άπλών πιστών καί τών άξίων κληρικών, πού τιμοϋσαν καί σέβονταν ώς άγιο τόν έπίσκοπό τους, δέν καταπράυναν τόν θυμό καί τήν δυσαρέσκεια τών ισχυρών, πού άμεσα ή έμμεσα έλέγχονταν. Αύτοί φρόντιζαν, φανερά καί κρυφά, νά δημιουργούν άρνητικό κλίμα γιά τόν Χρυσόστομο. "Ετσι, μία οποιαδήποτε άφορμή, θά λειτουργούσε σάν σπίθα, πού θ' άναβε τόν φανερό πόλεμο κατά τοϋ Χρυσοστόμου. Φυσικά, δέν είχαν έκλείψει καί όσοι, έντός κι έκτός τής Κωνσταντινουπόλεως ήλπιζαν ότι θά μπορούσανε νά πάρουν τόν άρχιεπισκοπικό θρόνο, τόν όποιο είχε φροντίσει ό Εύτρόπιος νά δοθεί στόν φημισμένο άντιοχέα Ιωάννη, πού όμως ήταν ξένος, άπό άλλη έκκλησιαστική διοίκηση καί πού άγνοοϋσε τίς συνθήκες τής πρωτεύουσας. Γιά νά τόν πλήξουνε, λοιπόν, καίρια, κάποιοι ψιθύριζαν διάφορα έναντίον του κι έρμήνευαν άργότερα τήν ύπερόρια έπέμβασή του σ' έπι σκοπές έξω τής δικαιοδοσίας του, ώς περιφρόνηση τής κανονικής τάξεως καί άμετρη φιλαρχία.

Σέ μικροϋ χρόνου διάστημα, ένεκα τών παραπάνω, έχασε τούς πρώτους ισχυρούς κι ένθουσιώδεις ύποστηρι κτές, πού τόν έπέβαλαν στήν Κωνσταντινούπολη. Καί τό χειρότερο, οί ισχυροί αύτοί μεταβλήθηκαν σέ άντιπά λους. Οί πρώτοι, μάλιστα, ιστορικοί Σωκράτης καί Σωζο μενός (πού κατέγραψαν γεγονότα• ό πρώτος τών έτών 306-439 καί ό δεύτερος τών έτών 324-439), άναφερόμενοι στό κλίμα πού δημιουργήθηκε στήν Κωνσταντινούπολη μέ τήν δράση τοϋ Χρυσοστόμου, έκφράζουν κυρίως ό,τι διαδιδόταν εις βάρος του στούς κύκλους τών έχθρών του.
Γι’  αύτό ή αύστηρότητα τοϋ Χρυσοστόμου γίνεται σκληρότητα, ή λιτότητα σκαιότητα καί ή σοβαρότητα οξύτητα.

Ό Παλλάδιος Έλενοπόλεως, βέβαια, πού έγραψε τόν περίφημο «Διάλογο περί τοϋ... Χρυσοστόμου», άνήκε στους θαυμαστές τοϋ ίεροϋ άνδρα, άλλά δέν γνώριζε τά γεγονότα τής Κωνσταντινουπόλεως καί δέν είναι όσο χρειάζεται λεπτομερής ή διήγησή του. Τά γεγονότα αύτά γνώριζε καλύτερα ό άγνωστος συντάκτης ένός Βίου του Χρυσοστόμου, πού είναι κυρίως Λόγος επιτάφιος καί πού φέρει τό όνομα τοϋ Μαρτυρίου Αντιοχείας (495 170). Ή έρευνα θεωρεί τό κείμενο τοϋτο άξιοπιστότερο άπό κάθε άλλη σχετική πηγή (F. van Ommeslaeghe). Λέχθηκε ό Λόγος αύτός άμέσως μετά τήν κοίμηση τοϋ Χρυστόμου, τό 407-408, καί ϊσως κυκλοφορήθηκε στούς πιστούς εύρύτερα, μέ σκοπό νά συντηρηθεί ή μνήμη τοϋ Χρυσοστόμου ώς όμολογητή καί μάρτυρα.


Σελίδες  41-43
Πρώτη αποκλειστική δημοσίευση   στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο
Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος
Ή ζωή του, Ή δράση του,  Οι συγγραφές του
+ Στυλ.Παπαδόπουλου
Τόμος Α΄
Η  επεξεργασία, επιμέλεια και μορφοποίηση  κειμένου  και εικόνων έγινε από τον Ν.Β.Β
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση κειμένων στο Ορθόδοξο Διαδίκτυο , για μη εμπορικούς σκοπούς με αναφορά πηγής το Ιστολόγιο
©  ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
http://www.alavastron.net/


Kindly Bookmark this Post using your favorite Bookmarking service:
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
YOUR ADSENSE CODE GOES HERE

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 

Flag counter

Flag Counter

Extreme Statics

Συνολικές Επισκέψεις


Συνολικές Προβολές Σελίδων

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρουσίαση στο My Blogs

myblogs.gr

Στατιστικά Ιστολογίου

Επισκέψεις απο Χώρες

COMMENTS

| ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ © 2016 All Rights Reserved | Template by My Blogger | Menu designed by Nikos Vythoulkas | Sitemap Χάρτης Ιστολογίου | Όροι χρήσης Privacy | Back To Top |