ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ: Αγιο-Πατερική Γραμματεία

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

Αγιο-Πατερική Γραμματεία



ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΔΙΔΑΧΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ ΟΣΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΤΟΥ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥ ΣΤΑΡΕΤΣ ΤΗΣ ΟΠΤΙΝΑ (1853-1928)

ΙΕ'. ΓΝΩΣΗ, ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ


α'. Όταν ό π. Νεκτάριος ήταν ακόμη έγκλειστος, οΐ πνευματικοί του διδάσκαλοι, καθώς είδαμε, του έδωσαν ευλογία, μετά από δέκα ετών αποκλειστική μελέτη της άγιο-πατερικής γραμματείας, να διαβάζει κοσμικούς συγγραφείς καί κοσμικές επιστήμες, προφανώς με σκοπό ν' αποκτήσει εκείνες τίς γνώσεις, πού θα τον καθιστούσαν ικανό να βοηθήσει καί να καθοδηγήσει τίς ανήσυχες ψυχές των διανοουμένων, πού αναζητούσαν την σωτηρία. Μελέτησε επιστήμες, (μαθηματικά, ιστορία, γεωγραφία) καί λογοτεχνία, τόσο ρωσική, όσο καί ξένη. Μιλούσε στους επισκέπτες του για Πούσκιν, Σαίξπηρ, Μίλτον, Κριλώφ, Σπένγκλερ, Χέγκαρτ, Μπλοκ, Δάντη, Γκόγκολ, Τολστόι, Ντοστογιέφσκυ κ.α.
 Στην μοναδική ώρα της αναπαύσεως του, μετά το δείπνο, ήθελε να διαβάζει δυνατά Πούσκιν, παραμύθια των αδελφών Γκριμ ή αλλά ρωσικά παραμύθια. Μελέτησε ξένες γλώσσες, κυρίως λατινικά καί γαλλικά· μπορούσε να παραπέμπει στα Λατινικά καί να μιλάει με άνεση γαλλικά μ' ένα Γάλλο πού είχε προσηλυτισθεί στην Ορθοδοξία στην Όπτινα, τον κόμη Αλεξάντρ Ντουσέλ. Παρ' όλο πού είχε τελειώσει μόνο το δημοτικό σχολείο του χωρίου του, μπορούσε με άνεση να συνομιλεί με συγγραφείς, επιστήμονες καί καλλιτέχνες.
Ό συγγραφέας Κωνσταντίνος Λεόντιεφ, π.χ., πού έγινε στο τέλος της ζωής του μοναχός με το όνομα Κλήμης, του διάβαζε τα έργα του καί τον συμβουλευόταν καί ό ζωγράφος Δημήτριος Μιχαήλοβιτς Μπόλοτωφ, πού αργότερα έγινε μοναχός με το όνομα Δανιήλ, συνδιαλεγόταν μαζί του καί του παρέδιδε μαθήματα ζωγραφικής. Ό Μπόλοτωφ, πού αποφοίτησε από την Ακαδημία Τεχνών της Αγίας Πετρουπόλεως μαζί με τους μεγάλους Ρώσους ζωγράφους Ρέπιν καί Βάσνετσωφ, ίδρυσε ένα εργαστήριο αγιογραφίας εικόνων στην Οπτινα, στο όποιο δίδασκε σύμφωνα με τίς μεθόδους της Ακαδημίας.


β'. Ό στάρετς Νεκτάριος ποτέ δεν έχασε το ενδιαφέρον του για την τέχνη. Ταυτόχρονα όμως δίδασκε πώς, όλοι όσοι ποθούν διακαώς την αληθινή γνώση, πρέπει να ζητούν τον φωτισμό καί την βοήθεια του Θεού δια της προσευχής. Μέχρι τον τελευταίο χρόνο της ζωής του ενημερωνόταν για την σύγχρονη λογοτεχνία, ζητούσε πληροφορίες για τα νέα βιβλία, έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την σύγχρονη τέχνη καί ρωτούσε να μάθει σε τι κατάσταση βρίσκεται ή εκπαίδευση στα σχολεία καί τα πανεπιστήμια κάτω από το κομμουνιστικό καθεστώς. Ήξερε κάθε τι που ενδιέφερε τους διανοουμένους, επειδή όλη αύτη ή γνώση του ήταν απαραίτητη για τίς υπηρεσίες του προς τον Θεό καί προς τους ανθρώπους.
γ'. Κάποτε, πριν την επανάσταση, τον επισκέφθηκαν μερικοί ιεροσπουδασταί με τους καθηγητάς τους καί του ζήτησαν τίς συμβουλές του:
- Αγαπητοί μου νέοι, τους είπε, εάν οι σπουδές καί οι γνώσεις δεν καταστρέφουν το ήθος σας, αλλά μάλλον το ήθος επηρεάζει καί καθοδηγεί την ευφυΐα σας, τότε θα έχετε πετύχει στην ζωή.
δ'. Κάποτε μια πνευματική του θυγατέρα συνομιλούσε προβληματισμένη με κάποια φίλη της στον προθάλαμο της χιμπάρκας.
- Δεν ξέρω, αλλά νομίζω πώς ή εκπαίδευση στα σχολεία είναι εντελώς περιττή καί προξενεί μόνο βλάβη στους νέους. Πώς μπορεί να συμβιβαστεί με την Ορθοδοξία;
Εκείνη την στιγμή βγήκε ό Γέροντας από το κελί του καί απάντησε:
- Κάποτε μου ήρθε ένας επισκέπτης πού δεν πίστευε ότι έγινε ό Κατακλυσμός. Τότε του είπα πώς σε πολύ ψηλά βουνά βρίσκουν άμμο, όστρακα καί αλλά υπολείμματα του θαλάσσιου βυθού καί πώς ή γεωλογία με τίς επιστημονικές έρευνες επιβεβαιώνει τον Κατακλυσμό, καί τότε πίστεψε.
Βλέπεις πόσο απαραίτητη είναι ή μάθηση μερικές φορές;
ε'. Καί σε πολλές άλλες περιπτώσεις ό Στάρετς έδειχνε πόσο σεβόταν την μάθηση. Για την Ιστορία π.χ. έλεγε:
- Μας αποκαλύπτει με ποιο τρόπο ό Θεός κυβερνά τον κόσμο μέσω των ανθρώπων καί μας δίνει σπουδαία ηθικά μαθήματα.
Μιλώντας για τα μαθηματικά του άρεσε ν' αναφέρει το θαυμάσιο μαθηματικό παράδειγμα του Άββά Δωροθέου:
- Ό Θεός είναι το κέντρο του κύκλου καί οι άνθρωποι είναι οι ακτίνες του. Όσο αυτοί προχωρούν προς το κέντρο του κύκλου, δηλ. προς τον Θεό, τόσο έρχονται πιο κοντά ό ένας στον άλλο· κι όσο απομακρύνονται από το κέντρο, τον Θεό, τόσο απομακρύνονται κι αποχωρίζονται ό ένας από τον άλλο'.
στ'. Μια μέρα ό Γέροντας είπε:
- Ό Θεός όχι μόνο επιτρέπει την γνώση, αλλά καί χρησιμοποιεί ως συνεργό του τον άνθρωπο πού αναπτύσσει την γνώση. Στην δημιουργία του Θεού δεν υπάρχει τέλος καί στατικότητα· τα πάντα κινούνται. Ακόμη καί οι Άγγελοι δεν στέκονται σ' ένα μέρος, αλλά κινούνται καί διακονούν συνεχώς τον Θεό καί τους ανθρώπους, μετέχοντας διαρκώς σε νέες αποκαλύψεις. Γι' αυτό κι εσείς να εργάζεσθε. Όταν εργάζεσαι, τα χρόνια περνούν τόσο ωραία, τόσο δημιουργικά!
Εκείνη την στιγμή το πρόσωπο του έγινε ασυνήθιστα φωτεινό, τόσο, πού δύσκολα μπορούσες να το ατενίσεις.
ζ'. Ό στάρετς Νεκτάριος έλεγε για την λογοτεχνία κι όλες γενικά τίς καλές τέχνες, ότι πρέπει κανείς να τίς ασκεί με τον ίδιο τρόπο πού ασκεί οποιαδήποτε άλλη εργασία· καί βέβαια με την αίσθηση ότι κάνει το κάθε τι κάτω από το βλέμμα του Θεού.
η'. Είπε πάλι: υπάρχει ήχος καί φως. Ό καλλιτέχνης είναι ευαίσθητος στους ήχους καί τα φώτα, τα οποία οι άλλοι είναι ανίκανοι ν' αντιληφθούν. Αυτός τα παίρνει καί τα τοποθετεί πάνω στον μουσαμά ή στο χαρτί. Έτσι γίνονται χρώματα, μουσικοί φθόγγοι, λέξεις. Είναι σαν να έχουν νεκρωθεί. Ένα βιβλίο, μια ζωγραφιά, μια μουσική σύνθεση, κ.λ.π. είναι οι τάφοι του φωτός καί του ήχου. Αν ένας αναγνώστης, ένας θεατής ή ένας ακροατής είναι ικανός να αντιληφθεί δημιουργικά το νόημα του ζωγραφικού πίνακα, του λογοτεχνικού βιβλίου ή της μουσικής συνθέσεως, τότε θα λάβει χώρα ή "ανάσταση" του νοήματος πού κρύβει ό πίνακας, το βιβλίο ή, ή σύνθεση. Κι έτσι ό κύκλος της τέχνης ολοκληρώνεται. Ό καλλιτέχνης λοιπόν δεν έχει λόγο να υπερηφανεύεται. Εκτελεί μόνο ένα μέρος του έργου. Αρα μάταια κάποιοι θεωρούν τον εαυτό τους σαν δημιουργό των έργων τους- ένας Δημιουργός υπάρχει· ενώ οι άνθρωποι το μόνο πού κάνουν είναι να νεκρώνουν τους λόγους καί τίς εικόνες του Δημιουργού καί μετά να τίς ξαναζωντανεύουν με την δύναμη του πνεύματος, πού τους δόθηκε πάλι άπ' αυτόν.
θ'. Έλεγε πάλι: Όλες οί ποιητικές στροφές του κόσμου δεν αξίζουν ούτε όσο ένας στίχος της Αγίας Γραφής.
ι'. Δεχόταν ότι το θέατρο ήταν ένα δημοφιλές μέσο παιδείας καί συμβούλευε τους ηθοποιούς να κρατούν την σεμνότητα καί την μετριότητα στο παίξιμο τους. Κάποτε αρνήθηκε να δώσει ευλογία σε μια νέα ν' ανέβει στο σανίδι, καθώς τ' ονειρευόταν. Όταν ρωτήθηκε γιατί, απάντησε:
- Δεν θα μπορούσε να υπερνικήσει τους πειρασμούς καί θα γινόταν διεφθαρμένη· σ' αυτό τον χώρο απαιτείται πολλή δύναμη. Ή σεμνότητα είναι μεγάλη, μα δυσεύρετη στις μέρες μας αρετή· δεν είναι καθόλου μικρότερη από την αγνότητα. Για να διατηρήσουμε όμως την αγνότητα, πού στους
καλλιτεχνικούς χώρους είναι πανεύκολο να χαθεί, πρέπει να προσέχουμε σε όλα:·
ία'. Ό Στάρετς πιο συχνά μιλούσε για ζωγραφική. Αυτή ή τέχνη του ήταν ιδιαιτέρως οικεία. Μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην Όπτινα, ζωγράφιζε κι ό ίδιος εικόνες. Το τελευταίο έργο της ζωής του ήταν ένα προσχέδιο για μιαν εικόνα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, πού δεν πρόλαβε να την αγιογραφήσει.
- Τώρα δεν έχουμε άνθιση της ζωγραφικής, είπε κάποτε. Σε παλαιότερες εποχές ό ζωγράφος, για να ζωγραφίσει ένα πίνακα, προετοιμαζόταν καί πρακτικά και πνευματικά. Καί δεν τον ζωγράφιζε σε λίγες μέρες μόνο, αλλά χρόνια, μερικές φορές σε όλη του την ζωή· όπως ό Αλέξανδρος Ιβάνωφ το έργο του «Εμφάνιση του Χριστού στον
λαό»1. Έτσι δημιουργήθηκαν τα μεγάλα αριστουργήματα Τώρα όμως ζωγραφίζουν πολύ βιαστικά καί πρόχειρα, χωρίς να εμβαθύνουν καθόλου σ' αυτό πού κάνουν.
ιβ'. Επιθυμούσε πολύ να ζωγραφίσει κάποιος μια ξεχωριστή Γέννηση του Χριστού. Ό κόσμος, έλεγε, πρέπει να θυμάται πάντα αυτό το γεγονός. Καί εξηγούσε πώς θα έπρεπε να είναι αυτός ό πίνακας:
Οί Μάγοι είναι σοφοί άντρες καί βασιλιάδες. Ό πρώτος, ό νεώτερος, βλέπει ένα θαυμαστό αστέρι καί πηγαίνει να ενημερώσει τους άλλους δύο. Συσκέπτονται λοιπόν καί αποφασίζουν να πάνε να προσκυνήσουν τον νεογέννητο Χριστό. Το άστρο τους εμφανίστηκε, όταν ή Μητέρα του Θεού έφθασε στην Βηθλεέμ με τον Ιωσήφ. Οί μάγοι διασχίζουν την έρημο καί το άστρο προπορεύεται καθοδηγώντας τους. Ήταν διαφορετικό από τ' άλλα αστέρια· δεν βρισκόταν στον ουράνιο θόλο, αλλά χαμηλότερα καί είχε το μέγεθος του φεγγαριού. Την νύχτα φώτιζε τον δρόμο ακριβώς μπροστά τους κι έτσι αυτοί προχωρούσαν στο φωτισμένο μονοπάτι. Όταν φθάνουν στον Ηρώδη, εξαφανίζεται. Μα μόλις βγήκαν από την πόλη καί πήραν τον δρόμο για την Βηθλεέμ, φανερώνεται πάλι μπροστά τους καί σταματάει πάνω από το σπήλαιο, οπού βρισκόταν ό Λυτρωτής καί Σωτήρας του κόσμου.
Οί βοσκοί φορούν μικρές κάπες, σχιστές στις άκρες· στέκουν με τα πρόσωπα προς το φως καί τίς πλάτες προς τον θεατή. Το φως δεν είναι άσπρο, αλλά ελαφρώς χρυσό, χωρίς ίχνος σκιάς καί όχι σε ακτίνες ή δέσμες, αλλά σε αδιάκοπη λάμψη. Μόνο στις απόμακρες γωνίες του πίνακα υπάρχει ένα αμυδρό σκοτάδι, πού δείχνει πώς είναι νύχτα. Το φως εκπέμπεται από τίς μορφές των αγγέλων, πού είναι τόσο λαμπροί, ώστε μόλις πού διακρίνονται. Όλα αυτά αποκαλύπτουν μιαν υπερφυσική ουράνια ομορφιά!
Καί διευκρίνισε:
- Όταν ζωγραφίζεις αγγέλους, το φως δεν πρέπει να πέφτει πάνω σ' αυτούς, αλλά καλύτερα να πηγάζει από αυτούς.
Έπειτα ρώτησε:
- Γιατί εκείνη την αγία νύχτα οΐ βοσκοί αξιώθηκαν να δουν τους αγγέλους;
Καί απάντησε αμέσως ό ίδιος: -Επειδή αγρυπνούσαν όλη την νύχτα...


ΙΣΤ. ΔΙΔΑΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ


α'. Κάποτε ή Νεκταρία Κοντσέβιτς τον ρώτησε για την συντέλεια του κόσμου. Ό Στάρετς λοιπόν της έδειξε επιστολές πού είχε λάβει, οι όποιες περιέγραφαν "οράματα": κάποιοι π.χ. είπαν ότι είδαν τον Σωτήρα Χριστό καί τους "βεβαίωσε" πώς το τέλος του κόσμου έρχεται σύντομα. Άλ-λες αναφέρονταν σε αποκόμματα εφημερίδων πού έγραφαν ότι ό Μεσσίας εμφανίστηκε στην Ινδία καί ό προφήτης Ηλίας στην Αμερική καί τα όμοια.
Ό στάρετς Νεκτάριος μίλησε αρκετά γι' αυτό το θέμα. Τέλος χαμογέλασε με νόημα καί της είπε τα παρακάτω λόγια:
- Γιατί απευθύνεστε στην μικρόνοιά μου; (πάντα υποτιμούσε τον εαυτό του λέγοντας ότι είναι περιορισμένων νοητικών δυνατοτήτων). Ρώτησε τους μοναχούς της Όπτινα.
Θα σου πουν όλα όσα είναι απαραίτητα για το θέμα αυτό. Όταν τους επισκέφθηκα καί τους ρώτησα, γράφει ή ίδια, μου απάντησαν: «Υπάρχουν άνθρωποι πού ασχολούνται συνεχώς με την συντέλεια κι ολοένα ψάχνουν να βρουν σημεία για το τέλος του κόσμου. Δεν νοιάζονται όμως για τίς ψυχές τους· τους ενδιαφέρει μόνο να κάνουν εντύπωση στους άλλους, να μεταδώσουν νέα πού θα προκαλέσουν αίσθηση. Άλλα δεν είναι ωφέλιμο στον άνθρωπο να γνωρίζει τον χρόνο της Δευτέρας Παρουσίας. Γρηγορείτε καί προσευχεσθε, είπε ό Σωτήρας μας. Αυτό σημαίνει πώς δεν χρειάζεται να μαντεύουμε, αφού τα πάντα θ' αποκαλυφθούν στους πιστούς, όταν έρθει ή ώρα· αλλά να γρηγορούμε καί ν' αγρυπνούμε πνευματικά, δηλ. να είμαστε πάντα έτοιμοι».
Ό Στάρετς έμεινε πολύ ικανοποιημένος με την απάντηση των μοναχών, γιατί κι ό ίδιος δεν συμφωνούσε με όσους εμπιστεύονται τίς φαντασιώσεις αυτού του είδους. Κι επανα λάμβανε αρκετές φορές:
- Κρατηθείτε γερά στην Ορθοδοξία.
β'. Πολλοί γνωρίζοντας το προφητικό του χάρισμα ρωτούσαν:
- τι μας περιμένει;
- Μεγάλες κοινωνικές καταστροφές περιμένουν την ανθρωπότητα, απαντούσε. Τα τωρινά βάσανα μας μοιάζουν με τσιμπήματα εντόμων, συγκρινόμενα με τα βάσανα των εσχάτων χρόνων. Πολλοί το διαισθάνονται ενστικτωδώς, όπως τα μυρμήγκια την κακοκαιρία. Άλλα οι πιστοί χριστια-νοί μπορούν να μην φοβούνται- ή χάρη του Θεού τους προστατεύει πάντα. Στα τέλη θα συμβεί με τους πιστούς ότι έγινε με τους αποστόλους πριν από την κοίμηση της Θεοτόκου. Ο κάθε πιστός, οπού κι αν βρίσκεται, θα μεταφερθεί μ' ένα σύννεφο μέσα στην κιβωτό της Εκκλησίας. Μόνο αυτοί πού θα βρεθούν μέσα θα σωθούν. Ή εποχή μας είναι παρόμοια με την εποχή του Νώε. Ό Κύριος επί έξι αιώνες προειδοποιούσε πώς θα γίνει κατακλυσμός, αλλά δεν τον πίστεψαν καί δεν μετανόησαν μέσα στο αμέτρητο πλήθος των ανθρώπων βρέθηκε μόνο ένας δίκαιος καί ή οικογένεια του, ό Νώε, πού πίστεψε πώς θα έρθει ό κατακλυσμός καί το έλεγε σε όλους, αλλά αυτοί δεν τον άκουγαν. Ακόμη κι οι εργάτες πού προσέλαβε για να κατασκευάσουν την κιβωτό, δεν πίστεψαν καί γι' αυτό πήραν μόνο τον μισθό της δουλείας τους, αλλά δεν σώθηκαν χάθηκαν κι αυτοί στον κατακλυσμό. Εκείνη ή
εποχή είναι προμήνυμα της δικής μας. Ή κιβωτός είναι ή
Εκκλησία. Μόνο όσοι είναι μέσα θα σωθούν.

Η ηλεκτρονική επεξεργασία και μορφοποίηση κειμένου έγινε από τον Ν.Β.B


Kindly Bookmark this Post using your favorite Bookmarking service:
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
YOUR ADSENSE CODE GOES HERE

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 

Flag counter

Flag Counter

Extreme Statics

Συνολικές Επισκέψεις


Συνολικές Προβολές Σελίδων

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρουσίαση στο My Blogs

myblogs.gr

Στατιστικά Ιστολογίου

Επισκέψεις απο Χώρες

COMMENTS

| ΠΗΔΑΛΙΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ © 2016 All Rights Reserved | Template by My Blogger | Menu designed by Nikos Vythoulkas | Sitemap Χάρτης Ιστολογίου | Όροι χρήσης Privacy | Back To Top |